Tavarafillarin sähkönkulutus 15 000km kohdalla

ebike
sähköpyörä
suomeksi
bullitt
Tekijä

Markus Kainu

Julkaistu

17. maaliskuuta 2023

Vajaa vuosi sitten kirjoitin ylös tavarafillarini sähkönkulutuksen nykyisen akun ensimmäiseltä 10 000 kilometriltä. Nyt mittariin pyörähti 15 000km ja on aika päivittää kulutuslukemat.

5000km ajamiseen kului 11 kuukautta, joten keskimääräinen päivämatka oli 15,2km. Akusta moottoriin siirtyi sähköä 78,9 kWh, joka tarkoittaa 15,8 wattituntia kilometriä kohden. Edelleen ajo oli kaupassa käyntiä ja harrastuksiin vientiä. Ainoastaan yksi pidempi pyörämatka osui kesälle. Taloudessa on nyt myös toinen sähköistetty pyörä, jolla ajettiin vuoden aikana reilu 2000km.

15 000km aikana akusta moottoriin on valunut 219,5 kWh energiaa eli 14,6 wattituntia per kilometri (1,4 kWh per 100km). Latauskertoja on ollut 331 ja yhdellä kerralla on keskimäärin ladattu 663 wattituntia sähköä. (Lataushäviöt mukaan lukien todellinen sähkönkulutus on ~10% korkeampi) Sähköllä liikkumisen kustannuksissa itse sähköenergian osuus häviävän pieni verrattuna ns. akkukustannukseen. Nykyisen akun kohdalla akun kustannus on suurinpiirtein 10c per kilometri.

Keskimääräinen sähkökulutus näyttää nousevan, minkä selittänee yhdessä lasten kasvu sekä polkijan laiskistuminen.

Uudelleenkäyttö

CC BY 4.0

Viittaus

BibTeX-viittaus:
@online{kainu,
  author = {Markus Kainu},
  title = {Tavarafillarin sähkönkulutus 15 000km kohdalla},
  date = {},
  url = {https://markuskainu.fi/posts/2023-03-17-ebike-15000km},
  langid = {fi}
}
Viitatkaa tähän teokseen seuraavasti:
Markus Kainu. n.d. “Tavarafillarin sähkönkulutus 15 000km kohdalla.” https://markuskainu.fi/posts/2023-03-17-ebike-15000km.