Taulukko 1: Avainluvut sähköpyöräretkeltä Olympiastadionilta Haukkalammelle | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
suunta | matka (km) | kesto | keskinopeus | keskiteho (w) | Virrankulutus | Sydämen syke | ||
ampeeritunnit | wattitunnit | keski | maksimi | |||||
meno | 36.6 | 1:24 | 25.1 | 7.32 | 388 | 99 | 139 | |
paluu | 36.0 | 1:28 | 24.7 | 249 | 8.48 | 383 | 93 | 129 |
yhteensä | 72.6 | 2:52 | 24.9 | 15.80 | 771 |
Haukkalammelle Nuuksion kansallispuistoon pääsee kätevästi sähköpyörällä Helsingin keskustasta. Matkaa kertyy 36 kumpuilevaa kilometriä suuntaansa. Luontokeskus Haltian pihassa on ilmainen latauspiste sähköautoille, mutta sähköpyöräilijä voi paluumatkalla joutua polkuhommiin.
Syyskuun lopulla Etelä-Suomea helli poikkeuksellinen lömpöaalto. 27. päivä sunnuntaina kävin lasten kanssa päiväretkelle Haukkalammella Nuuksiossa. Koska edellisviikonloppuna Metsähallitus muistutti ruuhkasta kansallispuistoissa ja Hesari uutisoi ruuhkista Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa, lähdimme jälleen kerran liikkeelle sähköpyörällä. Itse asiassa menemme aina Nuuksioon sähköpyörällä, koska se on kivaa, mukavaa ja kätevää. Tällä kertaa se oli myös nopeampaa, sillä Nuuksiossa todella oli ruuhkaa: Haukkalammentien alussa liikenteenohjaaja pidätteli autojonoa.
Koronan vuoksi lähimetsissä retkeillään enemmän, mutta koronan vuoksi myös julkista liikennettä vältellään. Koska Nuuksioon ei mahdu enempää autoja, päätin tällä reissulla kerätä dataa pyörän ja kuljettajan energiankulutuksesta.
Olympiastadionilta Haukkalammelle on 36,6 kilometriä
Lähdimme liikkeelle Olympiastadion pohjoispuolelta Uimastadionin vierestä. Allani oli tavarapyörä, jossa istuivat 7- ja 2-vuotiaat lapset. Laukussa oli ns. normaalit retkieväät ja vaihtovaatteita. Pyörässä on kilowatin etunapamoottori, se kuuluu luokkaan L1e-A
(moottorilla varustettu polkupyörä): siinä on peukalokaasu, se on liikennevakuutettu ja moottori avustaa maksimissaan 25km/h nopeudessa. Tehokkaampi moottori pitää huolen siitä, että vauhti ei putoa jyrkissäkään ylämäissä, mutta samalla se kuluttaa enemmän sähköä. Pyörässä on myös tavanomaista noin 500Wh selvästi isompi akku ja tällä pyörällä pistoreissu Nuuksioon onnistuu vaikka kuorma olisi raskas ja kuskia laiskottaisi.
Lähtövalmiina Olympiastadionilla
Haltian parkkipaikalla neljä ilmaista sähköauton latauspistettä
Haukkalammen parkkipaikoilla oli ruuhkaa
Perillä Haukkalammella
Sähkönkulutuksen mittaamiseksi rakensin Raspberry Pi -pikkutietokoneesta, GPS-vastaanottimesta ja lämpötilasensorista mittalaitteen, joka tallensi hetkellistä energiankulutusta, nopeutta, matkaa ja ilmanlämpötilaa. Itse puin sykemittarin vaikka tällä reissulla annoin moottorin viedä ja jätin kuntoilun toiseen kertaan.
Matkan avainluvut on esitetty taulukossa 1. Yhteensä matkaa kertyi 72,6 km, jonka aika sähköä kului 771 wattituntia eli noin 10.6 wattituntia kilometrille. (Vertailuna ev-database.org listaamien täyssähköautojen keskikulutus on 190 Wh/km eli ~ 18-kertainen).
Paluumatkan datankeräys onnistui menomatkaan paremmin ja alla olevassa kuvassa on esitety ns. hetkelliset arvot sekä nopeusta että tehonkulutuksesta paluumatkalta Haukkalammelta Olympiastadionille. Ajon aikana pyörän tuntinopeus ei juurikaan jää alle 25. Alkumatkasta vaihtelu on korkeuserojen vuoksi suurempaa ja reitti noudattelee valtaosin valtaosin hyviä pyöräteitä, joilla pystyi turvallisesti edetä lain sallimaa 25 km/h nopeutta. Moottorin teho oli keskimäärin 300 watin paikkeilla.
Alla vielä paluumatkan reitti kartalla.
Nuuksio on mainio päivämatkan kohde helsinkiläiselle sähköpyöräilijälle. Sähköpyörien yleistyessä yhä useampi kansallispuiston kävijä saattaisi tulla pyörällä auton sijaan ja siten keventää ruuhkia. Sähköajoneuvojen suurin ongelma on toimintasäde ja Nuuksion kansallispuisto on sähköpyörän kantaman äärirajoilla, etenkin jos mukana kulkee hyvät retkieväät, lapsia ja painava marjasaalis. Haltian parkkipaikalla on tarjolla ilmaisia latauspisteitä sähköautoille, mutta sähköpyöräilijät on unohdettu. Espoon kaupungin tai Metsähallituksen tulisikin kehittää latausinfraa myös sähköpyöräilijöille ja yrittää sitä kautta kannustaa ihmisiä jättämään autonsa kotiparkkiin.
Uudelleenkäyttö
Viittaus
@online{kainu2020,
author = {Kainu, Markus},
title = {Nuuksioon sähköpyörällä: virrankulutus, reitti ja ajatuksia
kehittämistarpeista},
date = {2020-11-27},
url = {https://markuskainu.fi/posts/2020-09-27-nuuksio-ebike/},
langid = {fi}
}