Nuuksioon sähköpyörällä: virrankulutus, reitti ja ajatuksia kehittämistarpeista

data
ebike
sähköpyörä
paikkatieto
suomeksi
Tekijä
Julkaistu

27. marraskuuta 2020

Haukkalammelle Nuuksion kansallispuistoon pääsee kätevästi sähköpyörällä Helsingin keskustasta. Matkaa kertyy 36 kumpuilevaa kilometriä suuntaansa. Luontokeskus Haltian pihassa on ilmainen latauspiste sähköautoille, mutta sähköpyöräilijä voi paluumatkalla joutua polkuhommiin.

Syyskuun lopulla Etelä-Suomea helli poikkeuksellinen lömpöaalto. 27. päivä sunnuntaina kävin lasten kanssa päiväretkelle Haukkalammella Nuuksiossa. Koska edellisviikonloppuna Metsähallitus muistutti ruuhkasta kansallispuistoissa ja Hesari uutisoi ruuhkista Nuuksiossa ja Sipoonkorvessa, lähdimme jälleen kerran liikkeelle sähköpyörällä. Itse asiassa menemme aina Nuuksioon sähköpyörällä, koska se on kivaa, mukavaa ja kätevää. Tällä kertaa se oli myös nopeampaa, sillä Nuuksiossa todella oli ruuhkaa: Haukkalammentien alussa liikenteenohjaaja pidätteli autojonoa.

Koronan vuoksi lähimetsissä retkeillään enemmän, mutta koronan vuoksi myös julkista liikennettä vältellään. Koska Nuuksioon ei mahdu enempää autoja, päätin tällä reissulla kerätä dataa pyörän ja kuljettajan energiankulutuksesta.

Olympiastadionilta Haukkalammelle on 36,6 kilometriä

Lähdimme liikkeelle Olympiastadion pohjoispuolelta Uimastadionin vierestä. Allani oli tavarapyörä, jossa istuivat 7- ja 2-vuotiaat lapset. Laukussa oli ns. normaalit retkieväät ja vaihtovaatteita. Pyörässä on kilowatin etunapamoottori, se kuuluu luokkaan L1e-A (moottorilla varustettu polkupyörä): siinä on peukalokaasu, se on liikennevakuutettu ja moottori avustaa maksimissaan 25km/h nopeudessa. Tehokkaampi moottori pitää huolen siitä, että vauhti ei putoa jyrkissäkään ylämäissä, mutta samalla se kuluttaa enemmän sähköä. Pyörässä on myös tavanomaista noin 500Wh selvästi isompi akku ja tällä pyörällä pistoreissu Nuuksioon onnistuu vaikka kuorma olisi raskas ja kuskia laiskottaisi.

Lähtövalmiina Olympiastadionilla

Haltian parkkipaikalla neljä ilmaista sähköauton latauspistettä

Haukkalammen parkkipaikoilla oli ruuhkaa

Perillä Haukkalammella

Sähkönkulutuksen mittaamiseksi rakensin Raspberry Pi -pikkutietokoneesta, GPS-vastaanottimesta ja lämpötilasensorista mittalaitteen, joka tallensi hetkellistä energiankulutusta, nopeutta, matkaa ja ilmanlämpötilaa. Itse puin sykemittarin vaikka tällä reissulla annoin moottorin viedä ja jätin kuntoilun toiseen kertaan.

Matkan avainluvut on esitetty taulukossa 1. Yhteensä matkaa kertyi 72,6 km, jonka aika sähköä kului 771 wattituntia eli noin 10.6 wattituntia kilometrille. (Vertailuna ev-database.org listaamien täyssähköautojen keskikulutus on 190 Wh/km eli ~ 18-kertainen).

Taulukko 1: Avainluvut sähköpyöräretkeltä Olympiastadionilta Haukkalammelle
suunta matka (km) kesto keskinopeus keskiteho (w) Virrankulutus Sydämen syke
ampeeritunnit wattitunnit keski maksimi
meno 36.6 1:24 25.1 7.32 388 99 139
paluu 36.0 1:28 24.7 249 8.48 383 93 129
yhteensä 72.6 2:52 24.9 15.80 771

Paluumatkan datankeräys onnistui menomatkaan paremmin ja alla olevassa kuvassa on esitety ns. hetkelliset arvot sekä nopeusta että tehonkulutuksesta paluumatkalta Haukkalammelta Olympiastadionille. Ajon aikana pyörän tuntinopeus ei juurikaan jää alle 25. Alkumatkasta vaihtelu on korkeuserojen vuoksi suurempaa ja reitti noudattelee valtaosin valtaosin hyviä pyöräteitä, joilla pystyi turvallisesti edetä lain sallimaa 25 km/h nopeutta. Moottorin teho oli keskimäärin 300 watin paikkeilla.

Alla vielä paluumatkan reitti kartalla.

Nuuksio on mainio päivämatkan kohde helsinkiläiselle sähköpyöräilijälle. Sähköpyörien yleistyessä yhä useampi kansallispuiston kävijä saattaisi tulla pyörällä auton sijaan ja siten keventää ruuhkia. Sähköajoneuvojen suurin ongelma on toimintasäde ja Nuuksion kansallispuisto on sähköpyörän kantaman äärirajoilla, etenkin jos mukana kulkee hyvät retkieväät, lapsia ja painava marjasaalis. Haltian parkkipaikalla on tarjolla ilmaisia latauspisteitä sähköautoille, mutta sähköpyöräilijät on unohdettu. Espoon kaupungin tai Metsähallituksen tulisikin kehittää latausinfraa myös sähköpyöräilijöille ja yrittää sitä kautta kannustaa ihmisiä jättämään autonsa kotiparkkiin.

Uudelleenkäyttö

Viittaus

BibTeX-viittaus:
@online{kainu2020,
  author = {Kainu, Markus},
  title = {Nuuksioon sähköpyörällä: virrankulutus, reitti ja ajatuksia
    kehittämistarpeista},
  date = {2020-11-27},
  url = {https://markuskainu.fi/posts/2020-09-27-nuuksio-ebike/},
  langid = {fi}
}
Viitatkaa tähän teokseen seuraavasti:
Kainu, Markus. 2020. “Nuuksioon sähköpyörällä: virrankulutus, reitti ja ajatuksia kehittämistarpeista.” November 27, 2020. https://markuskainu.fi/posts/2020-09-27-nuuksio-ebike/.